«Συναισθήματα στις σελίδες των βιβλίων!»
Δημιουργική αξιοποίηση λογοτεχνικών βιβλίων στο Σχολείο
9:00 – 9:30 |
| |||
09:30 – 10:15 | Γνωρίζουμε τους/τις συγγραφείς/εμψυχωτές/εμψυχώτριες των εργαστηρίων. | |||
10:15 – 12:45 | Εργαστήρια με τους συγγραφείς/εμψυχωτές/εμψυχώτριες: Ευτυχία Γιαννάκη / Βαγγέλης Ηλιόπουλος / Δρ Αννα Κουππάνου & Δρ Λούκας Περικλέους / Κούλα Πανάγου | |||
Παρουσίαση προγράμματος: Δρ Χρυσάνθη Κάτζη
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ :
Αίγλη Τούμπα, Βιβλιοπωλείο Rivergate
Αναστασία Φρειδερίκου, Πρόεδρος Συμβουλίου Πανεπιστημίου Frederick
Χρυσάνθη Κάτζη, Πρόεδρος Τμήματος Επιστημών της Αγωγής Πανεπιστημίου Frederick
Χριστίνα Καραολίδου Τσιαττάλα, Communication & Outreach Service Πανεπιστημίου Frederick
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΠΡΩΤΟΥ ΠΡΟΒΕΙΤΑΙ ΣΕ ΚΡΑΤΗΣΗ. 1. Η Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί διαδυκτιακά μέσω πλατφόρμας του Πανεπιστημίου Frederick. 2. Στα πρώτα δύο μέρη συμμετέχουν όλοι. 3. Εργαστήρια:- Δηλώστε συμμετοχή σε ΕΝΑ ΜΟΝΟ εργαστήριο του συγγραφέα της επιλογής σας. Τα εργαστήρια πραγματοποιούνται ταυτόχρονα και δεν είναι δυνατή η παρακολούθηση πέραν του ενός εργαστηρίου. 4. Βιβλίο / Υλικά Εργαστηρίου / Επισυναπτόμενα της Ημερίδας και Πιστοποιητικό Συμμετοχής:- Θα παραλάβετε βιβλίο του/της συγγραφέα, υλικά (αν υπάρχουν), επισυναπτόμενα της ημερίδας και Πιστοποιητικό συμμετοχή, μέσω εταιρείας παροχής υπηρεσιών ταχυμεταφοράς. 5. Κωδικοί Συμμετοχής:- Θα λάβετε μέσω email οδηγίες για να συνδεθείτε με την διαδυκτιακή Πλατφόρμα του Πανεπιστημίου Frederick, καθώς και τους κωδικούς πρόσβασης σας. Αυτή η σύνδεση και οι κωδικοι είναι προσωπικοί και ισχύουν μόνο για ένα άτομο. |
Με αφορμή τις ιστορίες μυστηρίου και τους Πιτσιμπουίνους βλέπουμε πως φτιάχνεται μια ιστορία μυστηρίου παίζοντας με τα δομικά στοιχεία της αφήγησης: κεντρική ιδέα – πλοκή – ατμόσφαιρα – χαρακτήρες – ανατροπές – σασπένς, θέτοντας στο κέντρο της αφήγησης τον χαρακτήρα.
Περιγραφή – στάδια:
Ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και σπούδασε παιδαγωγικά και θεολογία
στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Το 1995 εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο του «Η περιπέτεια της
ζαρωμένης κάλτσας» (εκδόσεις ∆ελφίνι). Το 1997 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Ο
Τριγωνοψαρούλης» (Εκδόσεις Πατάκη). Το διαφορετικό ψάρι έγινε ο πιο διάσημος Έλληνας
σύγχρονος λογοτεχνικός ήρωας. Από τότε έχει γράψει πολλά βιβλία για παιδιά και νέους, τα οποία
κυκλοφορούν στην Ελλάδα και σε μετάφραση σε πολλές άλλες χώρες.
Για το έργο του έχει τιμηθεί με σημαντικά βραβεία και επαίνους. Θεωρείται ο συγγραφέας της
αποδοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού στον άλλο. Το 2013 ανακηρύχθηκε από την
Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. Αγγελιαφόρος Ψυχικής Υγείας στα σχολεία. Το Ελληνικό Τμήμα ΙΒΒΥ τον έχει ανακηρύξει Πρεσβευτή Ελληνικού παιδικού Βιβλίου 2018.
Ένα απολύτως διαδραστικό εργαστήριο εκπαιδευτικών, με θέατρο, παιχνίδια ρόλων, δημιουργική γραφή, στο οποίο κάθε εκπαιδευτικός που συμμετέχει γίνεται «Μελής», στη θέση του Μελή, του μικρού αρκούδου που ψάχνει οικογένεια. Παίρνει ένα σενάριο, μια συνθήκη, και συνεχίζει την ιστορία όπως νομίζει ότι μπορεί να εξελιχθεί, φτιάχνοντας μοναδικές «αγκαλιές». Γιατί η οικογένεια σήμερα έχει πολλές μορφές, με μια μοναδική όμως προϋπόθεση, να έχει αγάπη. Μπορεί ένα παιδί να νιώσει ασφάλεια και θαλπωρή σε μια νέα οικογένεια; Τι είναι η υιοθεσία και τι η αναδοχή; Και τελικά τι χρειάζεται ένα παιδί; Μια αγκαλιά να το χωράει. Κι αγκαλιές χωρούν ότι αγαπούν. Ας φτιάξουμε τέτοιες αγκαλιές. Το σχολείο μπορεί να πρωτοπορήσει εκπαιδεύοντας τις νέες γενιές και να συμβάλει ώστε κανένα παιδί να μην είναι μόνο.
Δρ Άννα Κουππάνου
Η Άννα Κουππάνου είναι η υποψήφια της Κύπρου για το διεθνές βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν για το 2022 και για το 2024. Είναι συγγραφέας, εκπαιδευτικός, Λειτουργός του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου (ΠΙΚ), Συντονίστρια του Δικτύου Σχολείων για την Υποστήριξη της Φιλαναγνωσίας στο ΠΙΚ, Διδάκτωρ της Φιλοσοφίας της Παιδείας (UCL Institute of Education, University College London), με πλούσιο ερευνητικό έργο σε θέματα εκπαίδευσης, παιδικότητας, γραμματισμών, παιδικής λογοτεχνίας, τεχνολογίας, κ.ά. Είναι ιδρύτρια του Παιδικού Συνεδρίου Λογοτεχνίας και Φιλαναγνωσίας στην Κύπρο (Κι αν σπάζαμε λίγο τον κόσμο;). Έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας της Κύπρου για Βιβλίο για Μεγάλα Παιδιά και Εφήβους (2005, 2010), το Α΄ βραβείο του Κυπριακού Συνδέσμου Παιδικού Νεανικού Βιβλίου (2001, 2015), το βραβείο για Λογοτεχνικό Βιβλίο για Παιδιά του λογοτεχνικού περιοδικού, Ο Αναγνώστης (2015), από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (2013), και με αναγραφή στον τιμητικό κατάλογο της Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για τη Νεότητα (IBBY Honour List 2018). Έχει γράψει, μεταξύ άλλων, τα έργα Η απίστευτη αποκάλυψη του Σεμπάστιαν Μοντεφιόρε (2015), Η Εξαφάνιση της Κ. Παπαδάκου και τι έγινε εκείνο το καλοκαίρι (2017), Τη μέρα που σπάσαμε τον κόσμο (2019), Στο Σκοτάδι των Σκοταδιών κι ακόμα παραπέρα (2022), Ο Φοίβος και η φάλαινα (2021) και Η Λένα και η μέλισσα (2022). Περισσότερα για την Άννα, στην ιστοσελίδα της: https://annakouppanou.com/
Δρ Λούκας Περικλέους
Ο Λούκας Περικλέους εργάζεται ως εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης. Είναι κάτοχος πρώτου πτυχίου στις Επιστήμες της Αγωγής (Πανεπιστήμιο Κύπρου), μεταπτυχιακού τίτλου (ΜΑ) στην Ιστορική Παιδεία (University of London) και διδακτορικού τίτλου επίσης στην Ιστορική Παιδεία (UCL Institute of Education, University College London). Στο παρελθόν έχει εργαστεί ως μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου και ως Ειδικός Επιστήμονας στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου για τη διδασκαλία της Ιστορίας. Διετέλεσε επιστημονικός σύμβουλος για θέματα Ιστορικής Παιδείας στη διαδικασία Διαμόρφωσης την Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση και συμμετέχει στη διαχειριστική επιτροπή του History Educators International Research Network (HEIRNET), καθώς και στην επιστημονική επιτροπή του περιοδικού Clio: History and History Teaching. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τις ιδέες παιδιών και ενηλίκων σε σχέση με την έννοια της ιστορικής ενσυναίσθησης, την ανάπτυξη συνοπτικών πλαισίων (synoptic frameworks) για την οργάνωση της γνώσης περιεχομένου στην Ιστορία, τις πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις της Ιστορικής Παιδείας, τη διαχείριση συγκρουσιακών θεμάτων στη διδασκαλία της Ιστορίας, τη σχέση των σύγχρονων τεχνολογιών με την Ιστορία και τη διδασκαλία της, τον ρόλο διαφόρων ειδών τέχνης και τεχνολογιών ψυχαγωγίας στην Ιστορική Παιδεία και τη φιλοσοφία της Ιστορίας.
Πώς τα προσωπικά βιώματα σχετίζονται με τα συλλογικά και τα ιστορικά γεγονότα; Πώς συναντιέται η Ιστορία με τις ιστορίες και η Λογοτεχνία με τις λογοτεχνίες; Πώς η ιστορική έρευνα και η δημιουργική γραφή; Με αφορμή το νέο βιβλίο της συγγραφέως (που βασίζεται σε γεγονότα του 1974) το εργαστήρι θα δώσει την ευκαιρία στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες να εμπλακούν σε βιωματικές δραστηριότητες που επικεντρώνονται στους ενδιαφέροντες τρόπους που το βιωματικό συνδέεται με το ιστορικό και να προτείνει τρόπους που αυτό μπορεί να μεταφερθεί στην πρακτική μας στην τάξη.
Η Κούλα Πανάγου είναι εκπαιδευτικός, παιγνιοθεραπεύτρια και Literacy Specialist. Σπούδασε
παιδαγωγικά στην Αθήνα (ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ) και αργότερα ειδικεύτηκε στην παιγνιοθεραπεία,
ακολουθώντας 4ετή κύκλο σπουδών (πιστοποίηση Ε.Ε.ΨΕ). Έχει εργαστεί για περισσότερα από 20
έτη στην προσχολική εκπαίδευση από τη θέση της προϊσταμένης νηπιαγωγού, όπου είχε υπό την
ευθύνη της τον σχεδιασμό και την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων,
προγραμμάτων φιλαναγνωσίας και την οργάνωση της παιδικής βιβλιοθήκης και του μαθητικού
ραδιοφώνου. Από το 2016 συνεργάζεται με το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του παιδιού, όπου έχει
υπό την ευθύνη της τον σχεδιασμό και την οργάνωση όλων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και
την επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Είναι ενεργό μέλος της ελληνικής κοινότητας του παιδικού
βιβλίου, οργανώνει βιβλιοφιλικές δρασεις και αρθρογραφεί με κριτικά κείμενα σε ηλεκτρονικά
μέσα (Μαγικός κόσμος του παιδικού βιβλίου, Κόκκινη Αλεπού). Συνεργάζεται με πολλούς χώρους
δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά, ιδιωτικά σχολεία και χώρους ψυχικής ενδυνάμωσης παιδιών
και νέων,όπου οργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα και ατομικές συνεδρίες. Είναι εθελόντρια
στον ΟΚΑΝΑ, όπου προσφέρει θεραπευτικές συνεδρίες για παιδιά και είναι μέλος της
διεπιστημονικής του ομάδας. Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τις εκδόσεις Μικρή Σελήνη, ως
σχεδιάστρια και εισηγήτρια των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων.
Μέσα από την ανάλυση του βιβλίου και τον διάλογο ανάμεσα στην εικόνα και τον λόγο τα παιδιά θα ανακαλύψουν τον πλούτο των συναισθημάτων τους και την αποδοχή αυτών ως μέρος της ταυτότητάς τους.
(Το Ουφ στη γλώσσα, στη μουσική, στη ζωγραφική, στη λογοτεχνία. Διασύνδεση του βιβλίου με διαφορετικά γνωστικά πεδία)
(Πόσα διαφορετικά συναισθήματα υπάρχουν! Από την ντροπή και την σιωπή στην ηρεμία και την χαρά)
(Καλλιεργώντας στα παιδιά τεχνικές έκφρασης)
(Μαθαίνω να ζητάω βοήθεια)