9:00-9:20 | Χαιρετισμοί : Αναστασία Φρειδερίκου, Πρόεδρος Συμβουλίου Πανεπιστημίου Frederick Aίγλη Τούμπα, Βιβλιοπωλείο Rivergate Δρ Βασιλική Νίκα, Πρόεδρος Ελληνικού τμήματος ΙΒΒΥ Κύκλος Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου Βικτωρία Παύλου, Πρόεδρος Τμήματος Επιστημών της Αγωγής Πανεπιστημίου Frederick | |
9:20-09:40 | Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Πρώην Επίτροπος Περιβάλλοντος, Βουλευτής Οικολόγων Κύπρου: “Η Γη είναι το σπίτι μας” | |
9:40 – 10:15 | Γνωρίζουμε τα 7 εργαστήρια των συγγραφέων. | |
10:15-12:45 | Εργαστήρια με τους συγγραφείς: Αγγελική Δαρλάση / Λιάνα Δενεζάκη / Βαγγέλη Ηλιόπουλο / Άννα Κουππάνου / Αλεξάνδρα Μητσιάλη / Αντώνη Παπαθεοδούλου / Αλκηστη Χαλιδάκι | |
Παρουσίαση προγράμματος: Χρυσάνθη Κάτζη |
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:
Αίγλη Τούμπα, Βιβλιοπωλείο Rivergate
Αναστασία Φρειδερίκου, Πρόεδρος Συμβουλίου Πανεπιστημίου Frederick
Χρυσάνθη Κάτζη, Αν. Καθ., Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Αναπλ.Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Frederick
Χριστίνα Καραολίδου Τσιαττάλα,Communication &Outreach Service Πανεπιστημίου Frederick
Συγγραφέας, Διδάσκουσα Δημιουργικής Γραφής (πεζογραφία, θεατρικό έργο, σενάριο) και θεάτρου, θεατρολόγος-σκηνοθέτις.
Απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών του The Royal Central School of Speech and Drama (MA in Performance Studies) και υποψήφια διδάκτορας (Δημιουργική Γραφή και Θέατρο), στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών- ΕΚΠΑ.
Από το 2000 γράφει συστηματικά θεατρικά έργα και πεζογραφία (για παιδιά κι ενήλικες). Έργα και βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, Τουρκικά, Κορεατικά, Ισπανικά. Έχει επανειλημμένως βραβευθεί και διακριθεί για το συγγραφικό της έργο (πεζογραφικό και θεατρικό) σε Ελλάδα κι εξωτερικό (Κρατικό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας, Κρατικά βραβεία θεάτρου για παιδιά, Βραβεία ΙΒΒΥ Ελλάδας για εφηβικό μυθιστόρημα, εικονογραφημένο βιβλίο, Αναγραφή στη Διεθνή Λίστα της ΙΒΒΥ για τη συγγραφή, Αναγραφή στα White Ravens). Βιβλία της έχουν μεταφερθεί στη σκηνή ως θεατρικές και κουκλοθεατρικές παραστάσεις σε Ελλάδα, Τουρκία και Ολλανδία. Τη χειμερινή θεατρική σεζόν 2021-2022 θα μεταφερθεί στο θέατρο το βιβλίο της «Το αγόρι στο θεωρείο» από την παιδική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου
Ως θεατρικός συγγραφέας συμμετείχε στην συμπαραγωγή των Κρατικών Θεάτρων της Καρλσρούης, Ουψάλας και του Εθνικού Θεάτρου του Λουξεμβούργου “Die neuen todsünden” σε σκηνοθεσία της Anna Bergmann (2020-2021) καθώς και στο Think Τank της Union des Théâtres del ’Europe (UTE)και στο Ευρωπαϊκό συγγραφικό πρότζεκτ “Harbour 40”στο Short Theatre festival της Ρώμης (υπό την αιγίδα του Teatro di Roma), και στη Θεσσαλονίκη (υπό την αιγίδα του ΚΘΒΕ). Επίσης άλλα έργα της παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Αναλόγια του Θεάτρου Τέχνης, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους, ως θέατρο κατ’ οίκον, στο θέατρο Αμόρε, στον Τεχνοχώρο Υπό σκιάν κά.
Από το 1999 είναι διδάσκουσα Θεατρικών εργαστηρίων παιδιών, εφήβων κι ενηλίκων.
Το 2006-2010 ήταν διδάσκουσα του μαθήματος «Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Από το 2006 είναι διδάσκουσα «Εργαστηρίων Δημιουργικής Γραφής» (πεζό- θέατρο-σενάριο) για παιδιά και ενήλικες κι ως εισηγήτρια σεμιναριακών διαλέξεων έχει συνεργαστεί με το Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, το Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης της Μαρασλείου κλπ.
Επίσης έχει συνεργαστεί σε δράσεις που ενισχύουν-προωθούν τη φιλαναγνωσία και την καλλιτεχνική εκπαίδευση συνεργαζόμενη με ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς (Εκδόσεις Μεταίχμιο, Γενική Γραμματεία Δια βίου Μάθησης, Δήμος Αθηναίων, Δήμος Ταύρου-Ρέντη, Θεατρική Ομάδα «Εν δράσει», Νεανικό Πλάνο κλπ).
Είναι σταθερή συνεργάτης του Νεανικού Πλάνου, του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αρχαίας Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και του Camera Zizanio – Ευρωπαϊκή συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας.
Από τα ιδρυτικά μέλη της Ομάδας Θεάματος «Η Άλλη Πλευρά» και της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας Puzzlemusik.
«Η έμπνευση δεν είναι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ποιητής αλλά η κατάσταση στην οποία ο ποιητής ελπίζει να θέσει τον αναγνώστη» είχε πει ο μεγάλος Γάλλος ποιητής Πολ Βαλερί.
Προσπάθεια μας λοιπόν είναι να ανιχνεύσουμε το πώς η ανάγνωση ενός βιβλίου μέσα στη σχολική τάξη μπορεί να εμπνεύσει και στη συνέχεια πως αυτή, η όποια μικρή ή μεγάλη έμπνευση, να αξιοποιηθεί δημιουργικά ούτως ώστε να μετασχηματιστεί σε μια νέα καλλιτεχνική δημιουργία: σε μια θεατρική δημιουργία.
Μέσω της δημιουργικής ανάγνωσης λοιπόν θα προσπαθήσουμε να εμπνευστούμε και να «συγγράψουμε» ένα νέο και διαφορετικό πολυσυλλεκτικό συλλογικό «κείμενο», αφορμή-καμβά και για θεατρική έκφραση.
Στην προσπάθεια αυτή θα χρησιμοποιήσουμε τεχνικές από το θέατρο της Επινόησης (devisedtheatre) – ένα είδος θεάτρου με κύρια χαρακτηριστικά τον σωματικό και λεκτικό αυτοσχεδιασμό το παιχνίδι και την έρευνα ως μέσα δημιουργίας παραστάσεων που συνδυάζει όλες τις τέχνες και αναδεικνύει την έννοια της συλλογικής δημιουργίας.
Άλλωστε στόχος μας δεν είναι η δραματοποίηση της ιστορίας του βιβλίου που διαβάσαμε, αλλά η ανίχνευση του όποιου συγκινησιακού ή διανοητικού αντικρίσματος μπορεί να προκαλεί στο μαθητή η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού κειμένου και η μετουσίωσή του σε πρωτότυπη δημιουργία.
Στην όλη μας προσπάθεια βαρύτητα έχει το «ταξίδι», δηλαδή η δημιουργική διαδικασία, όπου ακόμη και μία λέξη, σκέψη, φράση, κίνηση, ζωγραφιά δεν πάνε χαμένες αλλά αποτελούν σημαντικό κομμάτι του εγχειρήματος κι ως έτσι καταγράφονται κι αποτυπώνονται.
Σ’ αυτό το ταξίδι βασικός μας στόχος είναι να εντάξουμε ακόμη και τα πιο αδύναμα παιδιά ή διαφορετικά παιδιά, να εντάξουμε εμπράκτως και απτώς την αποδοχή της διαφορετικότητας, να αποδεχτούμε το παιχνίδι και το αστείο ως δημιουργικά κομμάτια και να αναδεικνύουμε τη σημασία και της μικρότερης (φαινομενικά) συνεισφοράς.
Κι έτσι ο «προορισμός», δηλαδή η παρουσίαση μιας θεατρικής δράσης ή ακόμη και παράστασης, να αποκτάει άλλη ουσία και σκοπό. Μια κοινή ανάγνωση, ένα κοινό ερέθισμα, λοιπόν, ίσως και να μπορέσει να προκαλέσει αφορμή για ένα συλλογικό ταξίδι, όπου μπορούμε να ανακαλύψουμε και να κατανοήσουμε περισσότερο ο ένας τον άλλον και τον εαυτό μας.
Είναι συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων, με μακρόχρονη παρουσία στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας και συνιδρύτρια των Εκδόσεων Κίτρινο Πατίνι (www.kitrinopatini.gr). Μέχρι σήμερα έχει γράψει 22 παιδικά βιβλία και ένα μυθιστόρημα ενηλίκων. Έχει εικονογραφήσει περισσότερα από 250 βιβλία για παιδιά και έχει συμβάλει στη δημιουργία εκπαιδευτικών διαδραστικών εφαρμογών που έχουν μεταφραστεί σε οκτώ γλώσσες. Έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις εικονογράφησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ βιβλία της κυκλοφορούν και σε άλλες γλώσσες. Τιμήθηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου (Ελληνικό Τμήμα της ΙΒΒΥ) με τον έπαινο προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, «Πηνελόπη Μαξίμου», για το βιβλίο της «Ένας γενναίος σκύλος» και με το βραβείο μέσης σχολικής ηλικίας, «Φανή Αποστολίδου», για το βιβλίο της «Μαρδούκ!» Ανήκει στη συντακτική ομάδα του «Μαγικού Κόσμου του παιδικού βιβλίου» που το 2013 βραβεύτηκε ως το καλύτερο ηλεκτρονικό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
Το 2015 επιλέχθηκε ως μία από τις 20 επιτυχημένες Ελληνίδες στον τομέα της Γυναικείας Επιχειρηματικότητας για να συμμετάσχει στο Διακρατικό-Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα 100 mirrors και να παρουσιάσει την πορεία της στον τομέα της συγγραφής και της εικονογράφησης στο Πανεπιστήμιο της Σαραγόσα. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή 5 Ευρωπαϊκών χωρών (Ισπανία, Μεγ. Βρετανία, Γαλλία, Πολωνία και Ελλάδα μέσω του προγράμματος Διά βίου Μάθηση). Εταίροι στο πρόγραμμα ήταν η ΕΔΡΑ (Ελλάδα), Πανεπιστήμιο Σαραγόζα, Indico, Omega (Ισπανία), La maision de l’ Ιntiative Scop (Γαλλία), CRE8TE (Σκωτία) και BD Center (Πολωνία).
Το όνειρό της είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την κριτική τους σκέψη και γι’ αυτό τον λόγο κάθε χρόνο επισκέπτεται πολλά σχολεία, βιβλιοθήκες και οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό για να συντονίσει εργαστήρια μυθοπλασίας και εικονογράφησης, μέσα από τα οποία οι μικροί μαθητές εκδίδουν τα δικά τους βιβλία.
Η ζωοφιλία και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση δεν είναι μόδα, είναι στάση ζωής, αναπόσπαστο κομμάτι της δέσμευσής μας απέναντι στο κοινωνικό σύνολο. Το να αγαπάς και να φροντίζεις τα ζώα και παράλληλα να σέβεσαι το περιβάλλον αποτελούν πράξεις καλοσύνης, στις οποίες μπορούμε και οφείλουμε να εκπαιδευτούμε.
Με αφορμή τα βιβλία «Μαμά, φτιάξε μου μια μάγισσα» και «Άνοιξη παντού!» (εκδ. Κίτρινο Πατίνι), στο εργαστήρι αυτό τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με πολύχρωμες οικολογικές, ζωοφιλικές και περιβαλλοντικές δράσεις, επιλεγμένες από εγκεκριμένα ζωοφιλικά και περιβαλλοντικά προγράμματα.
Στοιχεία και από τα δύο βιβλία θα «μπερδευτούν» με 7 Παραμυθοκάρτες (Ιστορίες με μουσούδες, εκδ. Κίτρινο Πατίνι) με στόχο τη δημιουργία ενός οικολογικού παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά.
Στόχος μας να τα ευαισθητοποιήσουμε διδάσκοντάς τους τις αξίες του σεβασμού και της αγάπης στα ζώα και στο περιβάλλον και να δημιουργήσουμε κίνητρα για να αναλάβουν δράση σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης, μεταβάλλοντας σταδιακά τις αντιλήψεις τους σε ό,τι αφορά το περιβάλλον και τα ζώα.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου μας, θα δημιουργήσουμε τη δική μας μάγισσα για ένα θέατρο σκιών και θα φιλοτεχνήσουμε μια επιστολή με σκοπό τη μεταφορά ενός περιβαλλοντικού μηνύματος, αναπτύσσοντας τη δεξιότητα του οπτικού γραμματισμού. Εδώ οι εικόνες έχουν τον πρώτο λόγο, αρωγοί και συνοδοιπόροι στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο.
Η Γη είναι το σπίτι μας! Σεβόμενοι το περιβάλλον, λοιπόν, σεβόμαστε το σπίτι μας.
Η Αλεξάνδρα Μητσιάλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές της στην Παιδαγωγική και εργάζεται ως φιλόλογος στην ίδια πόλη. Είναι επίσης διδάσκουσα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.
Ταυτόχρονα γράφει λογοτεχνία για μικρούς και μεγάλους. Βιβλία της ήταν υποψήφια για το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας (Το Αστερόσπιτο 2009, Με λένε Νιλουφέρ 2012, Η κούκλα που ταξίδευε στον κόσμο 2013, Το υπόσχομαι 2013, Θα σε σώσω ό,τι κι αν γίνει 2014, Μπάλα Μπαλαρίνα 2016, Ξυπόλυτοι Ήρωες 2016) καθώς και για άλλα βραβεία (Το Αστερόσπιτο και Η Νύχτα των Πυγολαμπίδων λογοτεχνικό περιοδικό Διαβάζω 2008 και 2009 αντίστοιχα, Θα σε σώσω ό,τι κι αν γίνει Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και Αναγνώστης 2014, Να με αντέχεις, Ξυπόλυτοι Ήρωες Αναγνώστης 2015 και 2016 αντίστοιχα, Κύριε Χρόνε, σου έχω πολλά παράπονα, Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου 2015, Ταξίδι με την Οδύσσεια, Η Μαρμελαδού και Ξυπόλυτοι Ήρωες Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου 2016).
Το μυθιστόρημά της Θα σε σώσω ό,τι κι αν γίνει τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για νέους το 2014. Τιμήθηκε για δεύτερη φορά με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για νέους το 2017 για το βιβλίο της Ξυπόλυτοι Ήρωες, το οποίο απέσπασε επίσης την ίδια χρονιά το Βραβείο Λογοτεχνικού Βιβλίου για Εφήβους και Νέους του ελληνικού τμήματος της ΙΒΒΥ.
Τα βιβλία της είναι:
Τα θέματα του βιωματικού αυτού σεμιναρίου, που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι η παιδική εργασία και τα δικαιώματα του παιδιού, η βία στο σχολείο, η ενσυναίσθηση και η φιλία, η αποδοχή του διαφορετικού, η μετανάστευση και η ξενιτιά, η πολιτισμική επαφή που διευκολύνει την ένταξη και την αρμονική συμβίωση στην ομάδα, όπως θίγονται στα βιβλία «Θέλω να σας πω την αλήθεια», «Το υπόσχομαι», «Ο δάσκαλός μου είναι πειρατής» και «Με λένε Νιλουφέρ».
Τα θέματα αυτά θα προσεγγιστούν μέσα από τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος, δημιουργική γραφή, διαθεματικές εργασίες και παιχνίδια, προφορικές και γραπτές ασκήσεις. Στο τέλος του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να εργαστούν με τους μαθητές και τις μαθήτριες τους πάνω σε αυτά τα βιβλία ακόμη για έναν ολοκληρωμένο κύκλο φιλαναγνωσίας, με τη βοήθεια και του εκπαιδευτικού υλικού που θα τους δοθεί. Στόχος η απόλαυση της ανάγνωσης στη σχολική τάξη να συνδυαστεί με την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό των μικρών μαθητών και μαθητριών, στο πλαίσιο μιας εκπαίδευσης που καλλιεργεί τον σεβασμό στην ανθρώπινη προσωπικότητα και το αίσθημα της αποδοχής και της δικαιοσύνης.
Ο Αντώνης Παπαθεοδούλου γεννήθηκε το 1977 στον Πειραιά. Σπούδασε κινούμενο σχέδιο και εργάζεται στη διαφήμιση. Από το 1999 γράφει και μεταφράζει ιστορίες, τραγούδια και σενάρια για παιδιά, συμμετέχει σε δράσεις για το παιδικό βιβλίο και συναντά μικρούς αναγνώστες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Βιβλία του έχουν τιμηθεί με δύο Κρατικά Βραβεία, βραβεία του ελληνικού τμήματος της IBBY, του περιοδικού Διαβάζω, του Αναγνώστη και του Public καθώς και το Διεθνές Βραβείο Compostela και έχουν συμπεριληφθεί στις λίστες των White Ravens της Διεθνούς Παιδικής Βιβλιοθήκης του Μονάχου. Ιστορίες του έχουν μεταφραστεί στα ισπανικά, πορτογαλικά, γαλικιανά, βασκικά, καταλανικά, κινέζικα, σουηδικά, κορεάτικα, αγγλικά και ιαπωνικά κι έχουν μεταφερθεί στο θέατρο και το κουκλοθέατρο. Περισσότερα για τον ίδιο και τα βιβλία του μπορείτε να ανακαλύψετε στο www.antonispapatheodoulou.com
Με το σήμερα όμως τι γίνεται; Στο εργαστήριο αυτό θα εξερευνήσουμε πώς μπορούμε να μεταμορφώσουμε την ιδέα κάθε βιβλίου, σε ιδέα για δράση προσφοράς, στην παρέα, στην τάξη, στο σχολείο, στη γειτονιά, στην πόλη, στη χώρα, στον κόσμο μας. Θα δούμε παραδείγματα από οργανώσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού και με οδηγό μας τον Δινώσαυρο (δεν είναι ανορθόγραφος, το όνομά του βγαίνει από το “δίνω”) θα διαλέξουμε τα δικά σας αγαπημένα βιβλία και θα κάνουμε το καθένα από αυτά δράση που -γιατί όχι- ίσως γίνει πραγματικότητα με την 1η ευκαιρία!
Η Άλκηστη Χαλικιά έχει σπουδάσει Φιλοσοφία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Παν/μιο της Αθήνας κι έχει μετεκπαιδευτεί στη Μουσειολογία στο Essex της Μ. Βρετανίας. Διευρύνοντας στη συνέχεια τα πεδία εκπαίδευσής της με γνώσεις στην Αισθητική Αγωγή, το Θεατρικό παιχνίδι, την Προφορική Αφήγηση και την Ιστορία της Τέχνης, ανέπτυξε ένα προσωπικό τρόπο διδασκαλίας με επίκεντρο τη βιωματική μάθηση. Από το 1996, σχεδιάζει και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά σε μουσεία, μνημεία, βιβλιοθήκες, χώρους τέχνης και πολιτισμού και συνεργάζεται με πολλά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Αθήνας.
Δίδαξε για έξι χρόνια στο τμήμα Μετεκπαίδευσης Δασκάλων στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, το μάθημα «Αισθητική Αγωγή – Πρακτικές Ασκήσεις» ως βοηθός (υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθ. Λεοντσίνη) με αντικείμενο τη Μουσειακή Αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Έχει λάβει δωρεές από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Ίδρυμα Ιωάννη Φ. Κωστόπουλου για πρωτότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Έχει βραβευτεί από την εταιρεία Boussias Communication για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που σχεδίασε και υλοποίησε στο σχολείο «Μικρό Δημοτικό».
Έχει εκδώσει τα βιβλία :
Έχει γράψει στίχους στο μουσικό άλμπουμ για παιδιά «Τραγουδάκια Γάλακτος», σε μουσική Μέλπως Χαλκουτσάκη που επανακυκλοφορεί από την εταιρία Cobalt Music.
Το 2015 ίδρυσε τις εκδόσεις “Flip the Myth” (www.facebook.com/flipthemyth).
Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά
Διανύοντας μια εποχή μεγάλων μετακινήσεων πληθυσμών, που ειδικά για τις χώρες της Μεσογείου αποτελεί ένα έντονο κοινωνικό φαινόμενο, χρειάζεται να δουλέψουμε με τα παιδιά τις έννοιες του πρόσφυγα, του «ξένου», του αποχωρισμού από την πατρίδα. Θα αναζητήσουμε μαζί τους τι είναι για τον καθένα μας «πολύτιμο αντικείμενο» και πώς μπορεί να λειτουργήσει μεταβατικά από μια ψυχική κατάσταση σε μιαν άλλη, βοηθώντας μας να σταθούμε στα πόδια μας, όταν όλος ο κόσμος γύρω αλλάζει.
Ως χώρες υποδοχής, οφείλουμε να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για τη συνύπαρξη με παιδιά πρόσφυγες, να γνωρίζουμε με ποιος τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε, τι πρέπει να περιμένουμε από τους θεσμούς να πράξουν και κυρίως πώς όλα αυτά είναι σημαντικά για εμάς τους ίδιους. Θέλουμε να κατανοήσουν ότι οι άνθρωποι δεν είμαστε νησιά, ο καθένας να ζει μόνος του, αλλά συνδεόμαστε μεταξύ μας και τα κύματα της δυστυχίας του ενός φέρνουν απόνερα στις ζωές όλων μας. Ακόμη, η ευθύνη για την εξεύρεση λύσεων δεν βρίσκεται έξω από εμάς, αλλά αντίθετα, αποτελούμε όλοι μέρος της λύσης.
Μέσα από ευχάριστες κατασκευές και δραστηριότητες θα προσεγγίσουμε μια δύσκολη πτυχή της ανθρώπινης κατάστασης που μπορεί όμως να αντιμετωπιστεί με ευαισθησία κι αυτό θα είναι κέρδος για όλους.